Poštovani,
Predstavljamo vam našu igračku na koju smo veoma ponosni. Tačnije rečeno: ponosni na način na koji je ona nastala:
- praćenjem interesovanja dece i uvažavanjem dečjih potreba;
- praćenjem dečjeg fizičkog razvoja tj. njihove osposobljenosti za konkretnu i misaonu percepciju boja;
(sam proces praćen je postupno od opažajnog do konkretnog , od konkretnog do misaonog , i kao takav nama je veoma dragocen. U korelaciji sa ostalim aspektima vaspitno-obrazovnog procesa obuhvata raznolike tipove aktivnosti i tako dokazuje naše integrisano učenje:
- početak nastanka igračke vezan je za likovno-stvaralački kutak koji je privremeno formiran da bi uvažili dečje interesovanje za oslikavanje različitih površina temperama. Jednom prilikom smo u tu svrhu sakupili potrošni materijal – rolne od toalet papira i uključili roditelje u aktivnost sakupljanja potrebnog materijala. Ubrzo smo imali dovoljan broj rolni za svu decu. I tako je sve počelo. Naša igračka nastala je u igri, spontano od potrošnog materijala koji smo iskoristili za oslikavanje površina rolni papira i kartonskih kartica( kasnije smo u saradnji sa stolarom, po uzoru na ovu od kartona, napravili drvenu sa poklopčićima). Spontano su iz gomile rolni počeli da izdvajaju od svake boje po jednu, neko dve.., ili da grupišu iste boje. Zatim je usledila provera: ti imaš dve plave, dodaj njemu žutu... Dogovarali su se, sarađivali. Napravila sam im kartonsko postolje da na njega ređaju od svake boje po jednu, dodala i kartonske kartice ( drvene poklopčiće) u boji da provere greške. I tako smo dobili društvenu igru koju i danas koristimo :
- izdvajamo iz gomile od svake boje po jedu i ređamo na našu paletu boja imenujući ih,
- poklopčićima vršimo proveru ( svaki učesnik individualno), čekamo svoj red,
- igru završavamo kada uvidimo da svi česnici ispred sebe imaju svoju paletu boja.
Tako smo putovali od igre i reciklaže do nove igračke. Na tom putovanju smo i :
- razlikovali i
- imenovali boje,
- klasifikovali,
- pridruživali,
- igrali ˝vidni diktat˝sa bojama,
- igrali ˝misaoni diktat˝ sa bojama,
Kasnije sam po uzoru na našu paletu boja osmislila didaktičko sredstvo, nastavili smo putovanje te smo :
- vršili serijacije, ( rastući i opadajući niz),
- poredili (nisko,visoko,dugačko,kratko)
- pronalazili čega ima jedan a čega mnogo
ili više za jedan
- brojali od 1- 10, od 10-1,
- misaono klasifikovali ( pridruživali sličice sa neobojenim simbolima odgovarajućoj boji na našoj paleti),
- ˝emocinalno˝ opažali boje ( identikovali svoja osećanja sa bojama - crtali svoja osećanja flomasterima koje smo prethodno pridružili u rolnu odgovarajuće boje, razgovarali o osećanjima).
Igračku smo nazvali NAŠA PALETA BOJA. Deci je privlačna i često je koriste kao IGRAČKU. Kao društvena igra podstiče socio-emocionalni razvoj: podstiče usklađivanje dečjih postupaka sa postupcima svojih vršnjaka ispoljavajući razumevanje, dobronamernost, strpljenje, istrajnost ; podstiče poverenje i pouzdanje u sopstvene snage i snage drugih; pruža priliku da se iz grešaka izvlače pouke.
Kao DIDAKTIČKO SREDSTVO vaspitačima je posebna i dragocena i inspiriše na raznovrsne načine korišćenja, podstiče fizički, kognitivni, socio-emocionalni razvoj i tada je nazivamo UČIM KROZ BOJE I OSEĆAM.
Nadamo se da će se i Vama dopasti.
S poštovanjem,
autor :
Sanela Ljiljak Mihajilo,
strukovni vaspitač
P.U.”VČIELKA”, Bački Petrovac
Vrtić, Maglić
22.01.2015.