U programu predškolskog vaspitanja i obrazovanja dece od 3 godine do uključivanja u program pripreme za školu prioritetni zadaci vaspitno obrazovnog rada sa decom su :
- stvaranje povoljne sredine za učenje i razvoj
-
bogaćenje i podsticanje dečjeg razvoja i napredovanja kroz socijalni,
emocionalni, fizički i intelektualni razvoj - praćenje razvojnih i individualnih karakteristika
-
ostvarivanje što bolje saradnje na različitim planovima, vaspitač – dete, vaspitač- vaspitač, dete- dete, vaspitač – roditelj, vaspitač – šire
okruženje...
Navedeni zadaci realizuju se kroz planiranje i razvijanje tema, sadržaja, aktivnosti čije je polazište dato u Osnovama programa i na osnovu čega se vrši operacionalizacija od strane vaspitača ( konkretni ciljevi, sadržaji i aktivnosti).
Vaspitno obrazovni program se planira, realizuje i prati na nivou grupe, na nivou više grupa, na nivou vrtića, Ustanove kako bi u skladu sa konkretnim karakteristikama vrtić bio autentično mesto življenja, učenja, igre, rasta i razvoja deteta.
Specifičnosti svakog vrtića, potrebe, interesovanja, mogućnosti dece u grupi, na nivou vrtića kao i na nivou Ustanove u velikoj meri odrediće planiranje, praćenje i evaluaciju rada na individualnom planu, kao i na nivou Ustanove. Programski sadržaji i zadaci dati u Pravilniku o opštim osnovama predškolskog programa, u realizaciji kroz mesečno-nedeljno-dnevno planiranje zahtevaju poštovanje:
- uzrasnih mogućnosti dece
- različitih aspekata razvoja
- individualzacije u radu
- aktuelnosti u životnom okruženju
- pokazatelja praćenja rada ( evaluacija)
- ostvarene saradnje sa roditeljima i sredinom
Kroz razvijanje planiranih tema pretočenih u sadržaje i aktivnosti prati se i podstiče fizički razvoj, socio-emocionalni, intelektualni, razvoj komunikacije.
А – MODEL
Opšti cilj |
Specifični ciljevi |
Podsticanje celokupnog detetovog razvoja uz uvažavanje svih njegovih potencijala |
- Olakšavanje procesa adaptacije - Podsticanje razvoja saznanja o sebi, o sopstvenim osećanjima i potrebama, samopoštovanja i samopouzdanja - Podrška osamostaljivanju dece u oblačenju, obuvanju, hranjenju , obavljanju lične higijene,omogućavanje samostalnog izbora igarai aktivnosti - Proširivanje dečjeg iskustva u različitim oblastima - Podsticanje socijalnog saznanja, razumevanja i prihvatanja međusobnih razlika - Podsticanje rada u grupi - razvijanje komunikativne sposobnosti, - Razvijanje kreativnog izražavanja kroz likovne, dramske, plesne, muzičke i druge aktivnosti - Osposobljavanje za aktivno učestvovanje u životu vrtića. |
B- MODEL
Osnovni cilj je celovit razvoj ukupnih potencijala deteta i napredovanje u svakom od njegovih aspekata , uz kvalitetno usavršavanje onih domena koje je već osvojilo. Aktivnosti se raspoređuju u toku dana u zavisnosti od potrebe grupe i teme kojom se grupa bavi:
• Jutarnje telesno vežbanje
• Izborne aktivnosti
• Usmerene aktivnosti
• Kombinovane aktivnosti
• Rekreativne aktivnosti
• Rekreativne pauze
Etapno godišnje planiranje se odvija po aspektima dečjeg razvoja a vaspitači u skladu sapotrebama svoje grupevrše izbor i uobličavanjezadatih vaspitno-obrazovnih ciljeva i zadataka, koji se ostvaruju kroz aktivnosti određenenedeljnim planovimau skladu sa predviđenim etapama koje traju od dve do šest nedelja.
U sukcesivnom nedeljnom planiranjuvaspitači biraju aktivnosti prema vrstama, a u zavisnosti od uočenih dečjih potrebai interesovanja u određenoj etapi. Prilikom planiranja polazi se odsistema dečjih aktivnosti i sadržajavaspitno-obrazovnih oblasti, vodeći računa o njihovoj коmpleksnoj primeni, ne zapostavljajući nijednu oblast .
Ciljevi, aktivnosti i sadržaji u okviru B modela :
Ciljevi |
Aktivnosti |
Sadržaji |
Fizički razvoj ( motorika, čula, zdravlje i higijena) |
~ telesne ~ perceptivne ~ zdravstveno-higijenske |
Iskustva koja se stiču zahvaljujući kretanju, osposobljavanju telesnih funkcija, korišćenju čula, medicina, sport. |
Socio-emocionalni i duhovni razvoj (odnos prema sebi i drugim, prema okolini i osećanja) |
~ društvene ~ afektivne ~ ekološke |
Svet ljudi, odnos prema drugima, sebi, okolini, etika i moral sa pravilima ponašanja, socijalno iskustvo, ekološka saznanja |
Kognitivni razvoj (upoznavanje materijalnog i živog sveta, logičko- matematičkih struktura, prostora, vremena i praktično korišćenje saznatog, u životu i radu ) |
~ otkrivačke ~ logičke ~ praktične ( radne i saobraćajne ) |
Svet nauke, ljudski rad i proizvodnja, logičko-matematička saznanja, saobraćaj, samoposluživanje i snalaženje u životnim okolnostima. |
Razvoj komunikacije i stvaralaštva |
~ govorne ~ dramske ~ likovne ~ muzičke ~ plesne |
Svet umetnosti, estetike, komunikacioni sistemi, intuitivna i metaforička iskustva i saznanja. |