Osnovni zadatak vaspitanja dece ranog uzrasta je očuvanje, podržavanje i oplemenjivanje spontanog izraza deteta u odnosu na okolinu i poštovanje njegove individualne osobenosti u otkrivanju sveta i razvoju.
Vaspitanje i negu dece do 3 godine realizuju medicinske sestre na osnovu Programa vaspitno- obrazovnog rada nege i zdravstvene zaštite za decu do 3 godine date u programskim osnovama.
Osnovni zadaci su:
- očuvanje i unapređivanje zdravlja dece (kroz aktivnosti preventivno zdravstvene zaštite)
- negovanje, podsticanje i oplemenjivanje spontanog razvoja deteta (kroz različite sisteme i oblike aktivnosti i igre)
- uvažavanje specifičnosti uzrasta i individualnih potreba deteta
- stvaranje povoljne socijalno emotivne klime i struktuiranje vaspitne sredine koja zadovoljava potrebe i motiviše dete;
Period adaptacije je posebno važan period u procesu prilagođavanja deteta na novu sredinu i iz tog razloga se pažljivo planiraju aktivnosti koje detetu omogućuju lakši boravak u grupi. Aktivnosti koje u tom smislu sestre realizuju spadaju pre svega u domen saradnje sa roditeljima kroz individualne kontakte, roditeljske sastanke, podelu štampanog materijala, a sve u cilju upoznavanja roditelja dece koja kreću u vrtić, sa onim što čini život i rad u jaslicama i potrebne pripreme za uključivanje deteta u jaslice.
Na ovom uzrastu je jako važno jedinstvo nege i vaspitanja što znači da sve životne situacije doprinose vaspitanju i razvoju i polako prerastaju u zajedničke organizovane oblike rada.
O svim planiranim aktivnostima, adaptaciji dece, praćenju i posmatranju dece, saradnji sa roditeljima i lokalnom sredinom, sestra vodi odgovarajuću dokumentaciju kroz dnevnik rada sestre. Pored Osnova programa, pri planiranju i realizaciji rada sa decom na ovom uzrastu, sestre se rukovode i specifičnostima i karakteristikama konkretne grupe dece.
Posebna pažnja se posvećuje organizaciji strukture prostora tako da sredina za razvoj i učenje bude podsticajna . Dečje sobe u oba objekta (Bački Petrovac- dve grupe i Maglić - jedna grupa) su okrečene, svetle, prostrane- što deci omogućava slobodno kretanje. Uz svaku sobu nalazi se i sanitarni čvor. Igračke se redovno dezinfikuju, prostorije provetravaju. Podstaknute sadržajem seminara „Praktično-delatne aktivnosti u funkciji intelektualnog razvoja male dece" medicinske sestre obezbeđuju nestrukturisan materijal za rad sa decom jaslenog uzrasta. Na panoima ispred soba izlažu se dečji radovi kao i fotografije koje prikazuju tok nekih od aktivnosti sa decom.
Pre dolaska novoupisane dece, medicinske sestre kroz individualne razgovore upoznaju se sa decom i roditeljima. Roditelji pre početka radne godine dobiju upitnik koji pomaže sestrama u boljem upoznavanju deteta (sadrži podatke o navikama i ponašanju, socijalnim odnosima, rasporedu obroka, govoru deteta i slično).
Opšti ciljevi po aspektima razvoja |
Specifični ciljevi po aspektima razvojai vaspitno obrazovni zadaci za medicinske sestre |
Nega dece:
|
- Postepeno i strpljivo odvikavanje dece od korišćenja pelena, uz uvažavanje detetovih individulanih potreba. - Za vreme povijanja deteta, pričanje blagim, tihim tonom, uz nežno postupanje. - Pranje ruku toplom vodom, uz korišćenje sapuna – primenjivati pre i posle svakog obroka, posle šetnje ili aktivnosti na dvorištu, posle pražnjenja ... - Pružanje pomoći deci pri jelu – sedeći za stolom, sa podsticanjemosamostaljivanja korištenja kašike i šolje. - Lagano odvikavanje deteta od korišćenja dude i flašice, gde se posebna pažnja posvećuje ostvarivanju saradnje sa roditeljima. - Pažnja se posvećuje boravku na vazduhu, gde se vreme provedeno na vazduhu usklađuje sa uzrastom dece i vremenskim prilikama. |
Podsticanje socio- emocionalnog razvoja
|
- Dočekivati decu vedro, sa pripremljenim igračkama i pozivati ih na igru. - Upućivanje dece primerom kako da se zajedno igraju, kako da umire drugo dete ako plače. - Podržavanje spontanosti kod dece. - Stvaranje situacija u kojima će dete upoznavati delove svog tela. - Stvaranje momenata koji neguju sposobnost odlaganja potreba deteta, čekanja na svoj red. - Razgovarati sa detetom na prihvatljiv način, koristiti rečenice razumljive detetu. |
Podsticanje motoričkog razvoja |
- Podsticanje dece na savladavanje prepreka u skladu sa njihovim mogućnostima. - Blagim rečima i osmehom podržati samostalne korake dece. - Obezbeđivanje uslova za decu koja sama puze i hodaju držeći se za nešto. - Obezbeđivanje predmeta za nošenje, vuču, guranje, kotrljanje, slaganje... - Aktivno učestvovanje u igri sa decom. - Provođenje vremena u igri u dvorištu i omogućiti penjanje na manja uzvišenja, igre sa peskom, snegom... |
Podsticanje senzorno – perceptivnog razvoja
|
- Bogaćenje dečjeg čulnog doživljaja koristeći svakodnevne prirodne situacije pri obavljanju nege. - Omogućavanje deci upoznavanja prostorija u kojima borave kroz svakodnevne situacije hranjenja, igranja, obavljanja higijene. - Imenovanje boja i stvaranje situacija da ih deca prepoznaju i razlikuju. - Prilikom boravka u dvorištu ukazivanje na prirodne pojave (pada kiša, sneg, vetar duva, sunce sija, trava raste, lišće opada...) - Obezbeđivanje raznovrsnih zvučnih igračaka radi podsticanja razvoja slušne osetljivosti . - Sakupljanje prirodnih materijala (trava, lišće, kamenčići...) - Obezbediti kontakt dece sa životinjama (pas, mačka, puž...), i pri tom imenovati životinju, slušati kako se oglašavaju. - Osamostaljivanje dece u pravcu samostalnog svlačenja. |
Podsticanje razvoja govora |
- Podsticanje dečjeg govora verbalnim objašnjenjima onoga što se dešava oko nas, što radimo, opisivanjem radnji koje izvodimo. - Bogatiti rečnik deteta povremenim traženjem od njega da imenuje na sebi ili na slici delove tela, da imenuje slike predmeta koje mu pokazujemo. - Podsticanje dečjeg govora igrama glasova, recitovanjem i pevanjem, čitanjem slikovnica i priča. |
Podsticanje razvoja kreativnosti
|
- Podsticati dečji interes za rad crtanjem jednostavnih crteža uz verbalno objašnjenje crteža. - Razvijanje kod dece interesovanja za muziku biranjem muzike za stvaranje prijatne atmosfere. - Udaraljkama različitih boja zvuka podsticati dečju želju za kretanjem. - Izgovarati kratke brojalice, uz sviranje štapićima, trianglom... - Omogućiti deci otkrivanje likovnog izraza oblikovanjem plastelina, crtanjem kredom ... - Upoznati decu sa različitim mogućnostima škrabanja i crtanja i sa raznovrsnim mogućnostima materijala . |